☎ تلفن مشاوره: (۴) ۳۶۲۰۴۷۵۱ -۰۳۱
Menu
خانه » مقالات عمومی » بهترین نرم افزار CRM اپن سورس چیست؟

بهترین نرم افزار CRM اپن سورس چیست؟

ایجاد روابط مشتری اهمیتی استراتژیک برای دستیابی به موفقیت در بازار دارد. در دنیای فزاینده رقابتی امروز، سیستمی مورد نیاز است که به برقراری و مدیریت ارتباط بین شرکت ها و مشتریان کمک کند. بنابراین، استفاده از یک ابزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ممکن است مزیتی رقابتی محسوب شود.

با توجه به اینکه ابزارهای CRM برای شرکت های کوچک می تواند بسیار پرهزینه باشد، در این مقاله تنها ابزارهای CRMی را بررسی می کنیم که هزینه های خرید بسیار پایین داشته و برای شرکت ها قابل اجرا هستند. ما ویژگی های اصلی چهار نرم افزار اپن سورس زیر را تجزیه و تحلیل و مقایسه می کنیم:  SugarCRM، ویتایگر، Open CRX و Odoo

مزایای CRMهای اپن سورس (متن باز)

جمع آوری داده های یک مشتری برای به دست آوردن دانش در مورد نیازهای او، عامل اصلی افزایش اطمینان در یک شرکت، ایجاد رقابت بیشتر و بهبود فرآیندهای کسب و کار است. یک سیستم اطلاعاتی از مجموعه ای از عوامل جمع آوری، ذخیره، پردازش و انتقال اطلاعات تشکیل شده است. انواع مختلفی از سیستم های اطلاعاتی وجود دارد که هر کدام برای یک نوع عملکرد مناسب هستند.

با وجود اهمیت این نرم افزار، CRM می تواند هزینه های بالایی برای خرید نرم افزار و نگهداری آن داشته باشد. جای تعجب نیست که شرکت های کوچک چنین نرم افزاری را به سختی می پذیرند.

ابزار CRM اپن سورس مزایای بی حد و مرزی را به ارمغان می آورد، و بزرگ ترین آنها این است که هزینه این نرم افزارها بسیار پایین تر و حتی رایگان است. مزیت دیگر این است که قابلیت افزودن ویژگی های اضافی مورد نیاز سازمان امکان پذیر است. این امکان به این علت وجود دارد که کد منبع برای هر کسی که نرم افزار را دریافت می کند، قابل تغییر است. علاوه بر این، نرم افزار CRM اپن سورس، امکان ادغام با سایر نرم افزارهای موجود را فراهم می کند و نیازی به مجوز مدت دار یا پرداخت سالانه ندارد.

رایج ترین نرم افزارهای CRM اپن سورس

بر اساس تحقیقی که توسط کروز و همکارانش در سال 2017 انجام گرفت، در این بخش ابزارهای مختلف CRM با ارائه مشخصات، مزایا و نقاط ضعف هر یک معرفی می شوند.

  1. SugarCRM

این ابزار یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین ابزار CRM اپن سورس است و به عنوان پایه ای برای دیگر ابزارهای CRM مانند سوئیتCRM و ویتایگر عمل می کند.

SugarCRM یکی از پیشگامان راه حل های CRM است که امروزه بیش از 11 میلیون بار دانلود شده است. نسخه اپن سورس آن به زبان PHP توسعه یافته و یک جامعه توسعه دهنده فعال دارد. این سیستم تقریبا جامع بوده و ویژگی های اصلی آن عبارتند از: اتوماسیون فروش، کمپین های بازاریابی، پشتیبانی مشتری، مدیریت مخاطبین، حساب های ارتباطی، مدیریت وظایف و فعالیت ها، مدیریت اسناد، مدیریت رویدادها، پردازش ایمیل، و گزارش نویسی.

  1. ویتایگر

نرم افزار CRM اپن سورس ویتایگر به زبان PHP و بانک اطلاعاتی MySQL بصورت اپن سورس ارائه گردیده است. این ابزار با بیش از 4 میلیون دانلود قدرتمند ترین CRM اپن سورس در دسترس است.

ویتایگر بر پایه ی SugarCRM است، هرچند که تمام ویژگی های SugarCRM را شامل نمی شود. این CRM انتخاب خوبی برای کسب و کارها است، زیرا درست مانند نسخه اجتماعی SugarCRM، ویژگی های اساسی لازم برای بهبود حداکثری عملکرد یک شرکت را دارد و از طریق افزودنی ها قابل ارتقا است. این ماژول ها یکپارچه سازی و همگام سازی های مختلفی را با ویتایگر امکان پذیر می سازند.

ویتایگر ماژول های بسیاری برای بازاریابی، فروش، پشتیبانی، موجودی انبار و مدیریت پروژه دارد و در چندین زبان مختلف در دسترس است. با وجود اپن سورس بودن، برای نصب آن، سخت افزار و پشتیبانی تلفنی و ایمیلی باید پرداخت داشت.

ویژگی های اصلی ویتایگر عبارتند از: اتوماسیون فروش، اتوماسیون بازاریابی، مدیریت موجودی، کنترل های امنیتی، سفارشی سازی محصولات، تقویم یکپارچه و پشتیبانی از بسیاری از سیستم های پایگاه داده. مزایای ابزار ویتایگر شامل قابلیت استفاده، سهولت سفارشی سازی، ادغام با برنامه های دیگر (مایکروسافت اوتلوک، مایکروسافت آفیس، موزیلا / تاندربرد) و خدمات مشتری می شود. البته معایبی نیز دارد، به عنوان مثال، نصب آن تا حدودی پیچیده است.

  1. OpenCRX

در سال 2003، شرکت سوئیسی Crixp Corporation، که توسط شرکت Omex AG پشتیبانی می شد، ابزار OpenCRX را ارائه داد که توسط آپاچی توسعه یافته است. OpenCRX یک راه حل CRM است که به شرکت هایی که نیاز به هماهنگی فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان، شرکا، تامین کنندگان و واسطه ها دارند، کمک می کند.

OpenCRX مثالی از نرم افزار منبع باز با امنیت طبق نقش، پلت فرم مستقل و مقیاس پذیری مجازی نامحدود است. این نرم افزار به زبان جاوا توسعه داده شده و اگر JVM نصب شود در هر سیستم عاملی اجرا می شود.

  1. Odoo

Odoo، که قبلا OpenERP نامیده می شد، یک ERP اپن سورس با ابزار CRM است که از اسکریپت پایتون و پایگاه داده PostgreSQL استفاده می کند و تحت مجوز عمومی GNU عمومی موجود است. این ابزار بر اساس معماری MVC (model-view-controller) ساخته شده که مربوط به لایه های پایگاه داده، مشتری و سرور است.

کاربر و سرور از طریق رابط XML-RPC ارتباط برقرار می کنند. این نرم افزار ویژگی های بسیاری دارد، مانند: حسابداری، مدیریت محصولات، فروش و خرید، اتوماسیون وظایف، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی. پیاده سازی این نرم افزار بسیار آسان است و، با توجه به اپن سورس بودن، این ابزار را می توان به راحتی با توجه به نیازهای هر شرکت سفارشی کرد. توسعه دهندگان متعدد این نرم افزار نشانگر این است که این راه حل به طور مداوم در حال توسعه است.

مقایسه این چهار ابزار

ما می توانیم ویژگی های کلیدی سیستم CRM را به صورت لیست زیر تعریف کنیم:

  • مدیریت مشتری: ثبت اطلاعات در مورد هر مشتری، ترجیحات و رویداد ها.
  • مدیریت فروش: خودکار سازی وظایف مربوط به فروش مانند تعامل فروش و مشتری، برنامه ریزی تماس، کمپین فروش و فعالیت های تبلیغاتی؛
  • بازاریابی: خودکار سازی وظایف مربوط به بازاریابی مانند تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی بازاریابی، و فعالیت های بازاریابی؛
  • مدیریت انبار: ثبت اطلاعات مربوط به محصولات و نگهداری سوابق مربوط به تعداد اجناس فروخته و خریداری شده؛
  • مدیریت وظیفه: ثبت فعالیت های روزانه، جلسات و فعالیت های دیگر و نمایش آنها در تقویم؛
  • ایجاد گزارش: ارائه اطلاعات مربوط به فروش، بازاریابی و خدمات مشتری برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل آنها.
Sugar CRMVTigerOpen CRXOdoo
مدیریت مشتری
مدیریت انبار

مدیریت فروش
مدیریت وظایف
بازاریابی

گزراش ها

 

در جدول بعدی، به هر یک از این امکانات نمره ای داده شده، و امتیاز کل هر نرم افزار سنجیده شده است.

0: سیستم این ویژگی را ندارد

1: دارای ویژگی، با اطلاعات مرتبط بسیار کم.

2: دارای ویژگی، با اطلاعات مرتبط کم.

3: دارای ویژگی، با مقداری اطلاعات، اما نه زیاد.

4: دارای ویژگی، اطلاعات زیادی وجود دارد اما می تواند تکمیل شود.

5: دارای ویژگی، اطلاعات درخواست شده و ارائه شده بسیار کامل است.

Sugar CRMویتایگرOpen CRXOdoo
5545مشتریان
0454انبار
3423فرایندها
5554وظایف
13181616مجموع

 

لازم به ذکر است که نرم افزار های CRM اپن سورس همگی نصبی بوده، و اطلاعات وارد شده در آنها در سرورهای شخصی شما ذخیره خواهند شد.

در زمینه CRM ویتایگر سئوالی دارید؟

با شماره 03136204751 الی 4 تماس بگیرید و یا در انجمن پشتیبانی ویتایگر سئوال بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *