چرخه فروش B2B به طور طبیعی طولانی و پیچیده است، حداقل در مقایسه با چرخه فروش B2C. ممکن است چرخه فروش B2B از چند هفته تا چند سال به طول بینجامد، و در طول این زمان افراد واحد فروش باید سرنخ فروش پیدا کنند، تصمیم گیرندگان کلیدی را شناسایی کنند، ارتباطات کاری برقرار کنند، چالش ها و نیازها را کشف کنند و برای آنها، در کنار مسائل و مشکلات دیگر، راه حل هایی ارائه دهند که در نهایت منجر به قرارداد موفق می شود.
اکثر محصولات و خدماتی که واحد فروش عرضه می کند نیازمند ورودی مستقیم از جانب مشتریان هستند، اما جذب مشارکت مشتریان تقریبا همیشه چالشی بزرگ بوده است. در حقیقت، اصطکاکی که در طول فرایند فروش ایجاد می شود، اغلب با چیرگی مشتریان در کنترل فرآیند فروش به پایان می رسد. تصمیم گیرندگان مشتری مسئولیت های عملیاتی خود را دارند که آنها را از معاملات دور می کند. اعتبار آنها در هنگام ارائه نظرات شخصی در میان است، بنابراین تصمیمات سریع برای آنها آسان نیست، و آنها دائما در حال بررسی گزینه ها، نظرات و راه های دیگر برای کاهش ریسک هستند.
اگر یک معامله بیش از زمان مشخصی طول بکشد، نیازها تغییر می کنند، فناوری های پیشنهاد شده قدیمی می شوند، زمینه های نیاز گسترش می یابند، موضع رقبا قوی تر خواهد شد، و تصمیم گیرندگان مکرراً به روند فروش وارد و از آن خارج می شوند. هر کدام از این ها می تواند چیزی را که می توانست معامله ای ارزشمند برای هر دو طرف باشد، از بین ببرد.
با این حال، هنگامی که تیم های فروش با آموزش و ابزار مناسب تجهیز می شوند، کنترل مرحله های مختلف معامله را دوباره به دست می گیرند، و کل چرخه فروش B2B سریع و کارآمد می شود. ویتایگر یکی از این ابزارهاست، که درست مثل یک معاون ۲۴ ساعته برای هر قرارداد فعال عمل کرده و کارکنان فروش را درگیر و مطلع نگاه می دارد. با پیش رفتن معاملات، چه هنگامی که بدون حرکت جدید رها شده اند، چه آنها که فعالیت های جدیدی مانند یک ایمیل دارند، ویتایگر کارکنان فروش مربوطه را مطلع می کند تا آنها بتوانند طبق حالت فعلی قرارداد اقدامات لازم را انجام دهند. برای کمک به آنها در انتخاب اقدام صحیح، ویتایگر تاریخچه ی کاملی شامل مخاطبین مربوطه، تاریخچه ایمیل و تلفن، یادداشت ها، مکالمات داخلی و غیره به آنها نمایش می دهد. اطلاعیه های کاملا به موقع ویتایگر و دسترسی به تمام اطلاعات لازم در مورد هر معامله، به تیم های فروش کمک می کند معاملات بیشتری را با سرعت بالاتر به انجام برسانند.
در ادامه به صورت خلاصه توضیح می دهیم که چطور یک کسب و کار B2B می تواند یک چرخه فروش طولانی B2B را با ویتایگر کوتاه کند:
دسته بندی سرنخ های فروش با ارزش در چرخه فروش B2B:
کارکنان فروش وقت زیادی را صرف پیدا کردن سرنخ ها می کنند، اما همه ما می دانیم که فقط چند سرنخ معدود برای یک معامله مناسب هستند و در نتیجه همین باعث افزایش زمان صرف شده در چرخه فروش B2B می گردد. سنجش واجد شرایط بودن سرنخ ها پیش از صرف انرژی و زمان زیاد در تلاش برای انجام معامله می تواند به سازمان ها اطمینان دهد که کارکنان فروش زمان کمتری را صرف سرنخ هایی می کنند که مناسب نیستند و زمان بیشتری به سرنخ های مناسب اختصاص می دهند.
یک روش خودکار برای سنجش واجد شرایط بودن سرنخ ها، استفاده از وب فرم در صفحات وب سایت شماست که اطلاعات تماس و دلایل تماس بازدیدکنندگانِ سایت را ثبت می کند. هنگامی که فرم ها ثبت می شوند، ویتایگر به طور خودکار یک رکورد سرنخ را که شامل تمام داده های موجود در فرم است، ایجاد می کند و می تواند بلافاصله به کارکنان فروش برای پیگیری اطلاع دهد (نکته: پیگیری طی ۵ دقیقه پس از ثبت یک سرنخ جدید، تعامل مشتری را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد).
پیگیری چه از طریق تماس تلفنی انجام شود چه از طریق یک ایمیل خودکار از نرم افزار CRM ویتایگر، تعامل و پاسخ سرنخ در داخل رکورد سرنخ ثبت خواهد شد. از این اطلاعات استفاده کنید تا تعیین کنید که آیا این سرنخ ها در مرحله ی مناسب برای مکالمات فروش هستند و یا فعلا باید دست نگه داشت و به اصطلاح، بیشتر روی آنها کار کرد.
پرورش سرنخ را جهت تسریع مراحل فروش خودکارسازی کنید:
هر چه بیشتر به یک سرنخ را در مورد مشکلات خود و راه حل های ارائه شده توسط شما، اطلاعات و توضیحات دهید، بیشتر به راه حل شما اعتماد کرده و حس نیاز می کنند. کمپین های ایمیل ویتایگر می تواند به شما در پیشبرد اهدافتان در راستای پرورش سرنخ ها کمک کند.
شما می توانید شخصی سازی، برنامه ریزی، و خودکارسازی پیام های ایمیل را نیز انجام دهید: از محتوایی که به سرنخ شما می آموزد که چگونه محصولات و خدمات شما به حل چالش های کلیدی آنها کمک می کند گرفته، تا آنچه که به رقبا یا راه حل های جایگزین مربوط می شود. شما حتی می توانید اسناد مختلف مربوط به هر سرنخ را به اشتراک گذاشته و آپلود کنید. تجزیه و تحلیل ایمیل برای هر شخص به شما نشان می دهد که چه اطلاعاتی را باز کرده اند و بر روی کدام یک کلیک کرده اند، و در نتیجه این که سرنخ های شما به چه چیزی علاقه مند هستند. بنابراین، شما متوجه می شوید که با تاکید بر چه نکاتی پیگیری ها را انجام دهید.
فرایند تصویب و تایید را سرعت بخشید:
هنگام عقد قرارداد نیاز به تصویب و تایید چندین نفر است، و حتی گرفتن امضا می تواند به راحتی تبدیل به یک معضل در چرخه فروش B2B شود. به ندرت کسانی که باید یک قرارداد را تایید کنند در اتاقشان منتظر شما نشسته اند. شما می توانید با تعریف گردش کار، فرایند تایید را خودکارسازی کرده و تمام مراحل را از طریق فرایندهای داخل سازمانی ویتایگر انجام دهید. سپس زمانی برای امضای قرارداد مشخص کرده و به تمامی افراد مربوط اطلاع دهید، تا امضای قرارداد نیز در یک زمان کوتاه انجام شود.