بازاریابی پیامکی ( SMS MARKETING ) می تواند به بازاریابان کمک کند تا با سرنخ های فروش و مشتریان به صورت مستقیم و شخصی ارتباط برقرار کنند. ایجاد فیلتر در صندوق ورودی برای جلوگیری از ایمیل های بازاریابی برای سرنخ ها و مشتریان آسان، اما نادیده گرفتن اس ام اس دشوار است. طبق گزارشی که Conversational Advertising منتشر کرده است، ۹۰ درصد متون پیام کوتاه طی سه دقیقه پس از ارسال خوانده می شوند.
بر اساس یافته های دیگر، توسط GomoNews، یک سایت اخبار موبایل و تلکام، با استفاده از اس ام اس برند ها موفق می شوند به ۹۵ درصد از کاربران گوشی های هوشمند و گوشی های غیر هوشمند دسترسی یابند. این آمار اثبات می کند که اس ام اس و بازاریابی پیامکی ابزاری قدرتمند در دست بازاریابان است.
سامانه هایی که پارس ویتایگر پشتیبانی می کند
برای بازاریابی پیامکی ترغیب کننده تر و جذاب تر، سازمان ها استراتژی بازاریابی SMS خود را حول داده های CRM تعریف می کنند. نرم افزار CRM پارس ویتایگر با سامانه های مختلف پیامکی از طریق وب سرویس ادغام می شود. لیست کامل این سامانه ها را می توانید در توضیحات مربوط به سامانه های پیامکی ببینید. ادغام با سامانه هایی که در لیست ذکر نشده اند نیز در صورت ارائه ی وب سرویس از جانب سامانه پیام کوتاه مورد نظر ممکن است.
تنها سامانه ی پیامکی ویتایگر که به صورت رایگان ارائه می شود سامانه پیامک آوب است. با خرید این پنل می توانید قابلیت ارسال پیامک ویتایگر را به صورت رایگان فعال کنید. هم چنین می توانید با ماژول دریافت پیامک ویتایگر قابلیت دریافت پیامک را به ویتایگر خود اضافه کنید.
با استفاده از ماژول دریافت پیامک ویتایگر، هر مشتری جدیدی که به شما پیامک ارسال می کند بصورت اتوماتیک به عنوان یک سرنخ فروش ثبت می شود. در زمینه ی پشتیبانی نیز می توانید از این قابلیت استفاده کنید: مشتریان مشکلاتشان را برای شما اس ام اس می کنند تا در پرونده آن ها بصورت یک تیکت ثبت شود.
در صورتی که می خواهید هنگام دریافت یک اس ام اس گردش کارهای مشخصی انجام گیرد، کافی است برای پیامک های دریافتی گردش کاری مورد نظر را تعریف نمایید. شما هم چنین می توانید با استفاده از ماژول ارسال اس ام اس با مودم های GSM به مشتری ها و سرنخ هایی که در نرم افزار ویتایگر ثبت شده اند، SMS ارسال نمایید. مزیت استفاده از مودم GSM این است که می توانید با خطوط اپراتورهای تلفن همراه حتی برای مشتریانی که دریافت پیامک تبلیغاتی خود را غیر فعال کرده اند نیز پیامک ارسال نمایید.
ایجاد کمپین های بازاریابی پیامکی
از آنجا که تمام اطلاعات مرتبط با مشتری در سی آر ام ویتایگر شما موجود است، می توانید از این اطلاعات مشتری برای ارائه پیشنهادات منحصر به فرد و شخصی سازی متون SMS استفاده کنید. با فعال کردن پاسخ خودکار کمپین های بازاریابی پیامکی، مشتریان شما حتی می توانند با پاسخ به پیامک ارسالی به محتویاتی که بیشتر به آنها علاقه مند هستند، دست یابند.
توجه داشته باشید که این پیامک ها تنها باید در ساعات کاری برای افراد ارسال شود. البته لازم نیست کمپین را حتما در ساعات کاری تعریف کرده و بلافاصله پیامک ها را ارسال کنید. شما می توانید ساعت و روزی که پیامک ها باید ارسال شوند را تعیین کرده و با تعریف گردش کار تنظیمات لازم را انجام دهید.
حتی می توانید پیامک های یک کمپین را دسته بندی کرده و در ساعات مختلف روز برای هر گروه از مشتریان یا سرنخ های واجد شرایط کمپین ارسال کنید. پس از اتمام کمپین می توانید با گزراش گیری از نتایج مشخص کنید که کدام ساعت از روز برای این کمپین مناسب تر بوده و درصد پاسخگویی بیشتری از جانب مشتریان یا سرنخ ها داشته است.
استفاده از کمپین پیامکی برای توسعه لیست ایمیل مشتریان
با توجه به این نکته که پیامک ها در ۹۸% مواقع باز شده و ایمیل ها تنها ۲۲% نرخ خوانده شدن دارند، استفاده از پیامک برای کمک به ایمیل ها می تواند راهگشا باشد. تنها کافیست در پیامکی که ارسال کرده اید به مشتریان پیشنهاد دهید که عضو خبرنامه یا کمپین ایمیلی شما شوند. برای ترغیب آنها به این کار می توانید از تخفیف های ویژه ی اعضای خبرنامه استفاده کنید.
می توانید در پیامک ها لینکی که مستقیما به صفحه ی عضویت خبرنامه می رود فرستاده، یا از آنها بخواهید که ایمیل خود را در پاسخ به اس ام اس شما پیامک کنند. سپس می توانید آدرس های ایمیل ارسال شده را با استفاده از گردش کار مربوط به پروفایل مشتری افزوده، یا سرنخ جدیدی با آن ایجاد کنید، و آنها را به صورت خودکار به لیست اعضای خبرنامه بیفزایید.
بازاریابی پیامکی برای افزایش وفاداری مشتری
مشترک شماره *********** شما برنده ۱۰۰۰ تومان شارژ رایگان شده اید. با ارسال ۱ به همین سرشماره و عضویت در سرویس ما شارژ رایگان را دریافت کنید. هزینه عضویت: روزی ۴۰۰ تومان
همه ی ما روزی چندین پیامک با متن های مشابه متن بالا دریافت می کنیم. چند نفر از ما ۱ را به “همان سرشماره” می فرستیم؟ چند نفر از ما بلافاصله پیامک را پاک می کنیم؟ چند نفر شماره ی فرستنده را بلاک می کنیم؟ احتمالا تعداد کسانی که ۱ را می فرستند بسیار کمتر از کسانی ست که این کار را انجام نمی دهند. دلیل آن این است که متن فوق به صورت زیر برداشت می شود:
مشترک شماره *********** شما برنده ۱۰۰۰ تومان شارژ رایگان شده اید. سریعا ۱ را به همین سرشماره بفرستید تا در راه رضای پروردگار هزار تومان به شما بدهیم. البته در کنار رضایت پروردگار، هزینه ی ناچیزی هم دارد و روزی چهارصد تومان از شما می گیریم.
مثال بعدی را در نظر بگیرید:
“اسنپی عزیز، ۲۰% تخفیف سفارش غذا از اسنپ فود هدیه آخرین سفر شما با اسنپ. کد تخفیف: ****** سقف سفارش: ** مهلت استفاده: ****
یا
***** عزیز، اسنپ فود دلتنگ شماست. ۳۰% تخفیف سفارش غذا برای شما. کد تخفیف: ****** سقف سفارش: ** مهلت استفاده: ****
حالا به این فکر کنید که چند بار تا به امروز از اسنپ فود غذا گرفته اید، به این دلیل که ۳۰% تخفیف داشته اید؟ یا حداقل پیامک را پاک نکرده و اسنپ را بلاک نکرده اید. ممکن است با خود فکر کرده باشید “صبر میکنم تخفیفش بیشتر شود” یا “فعلا نمی خواهم اما شاید ماه بعد هم تخفیف بفرستد” یا حتی “امروز حوصله ی غذا درست کردن ندارم، قیمتش هم با تخفیف خوب می شود. امروز از اسنپ فود غذا می گیرم”.
و به این ترتیب شما تبدیل می شوید به مشتری وفادار اسنپ و اسنپ فود، که هم حاضرید حرف هایشان را بخوانید، و هم هرازچندگاهی از آنها خرید کنید. مگر هدف بازاریابی پیامکی چیزی جز این است؟
داشتن ارتباط پایدار با مشتریان، کلید ایجاد یک رابطه بلندمدت است. با پیام های شخصی منحصر به فرد، بازاریابی پیامکی به افزایش این رابطه با مشتریان کمک می کند. همان طور که در مثال بالا دیدید، سازمان ها می توانند یک کمپین ویژه برای ارائه کد های تخفیف به مشتری های فعال ایجاد کنند.
شما می توانید با استفاده از سی آر ام پیغام های خوش آمد گویی شخصی در هنگام ثبت نام برای سرویس، پیام های تشکر پس از خرید، تبریک یا هدیه مخصوص مناسبت های خاص، پیشنهادات تبلیغاتی منحصر به فرد و دعوت به مسابقه به مشتریان بفرستید. با امکان دسته بندی و فیلتر کردن مشتری ها ارسال پیامک تنها به کسانی که واجد شرایط یک کمپین خاص هستند کار بسیار آسانی ست. این ارتباط شخصی، سریع و آسان با مشتریان، در نهایت اعتماد مشتری و وفاداری به نام تجاری ایجاد می کند.